
Americká letecká spoločnosť United oznámila plány na nákup 15 nových nadzvukových dopravných lietadiel a „návrat nadzvukových rýchlostí do letectva“ do roku 2029.
Nadzvukové lety cestujúcich sa skončili v roku 2003, keď spoločnosti Air France a British Airways odišli z Concorde do dôchodku. Nové lietadlo Overture bude vyrábať denverská spoločnosť Boom, ktorá ešte musí vykonať nadzvukový prúdový let.
Dohoda United je podmienená tým, aby nové lietadlá spĺňali bezpečnostné normy.
Čo je to nadzvukový let? Nadzvukový let je, keď lietadlo cestuje rýchlejšie ako rýchlosť zvuku. Vo výške 18 300 m to znamená letieť rýchlejšie ako 1 060 km / h.
Typické prúdové lietadlo pre cestujúcich môže premávať rýchlosťou asi 900 km / h, ale predpokladá sa, že dosiahne rýchlosť 1 805 km / h

Pri tejto rýchlosti je možné skrátiť dobu cesty na transatlantických trasách, ako je Londýn – New York, na polovicu.
Boom hovorí, že Overture by bola schopná cestu absolvovať za 3,5 hodiny, čím by si z letu zostrihla tri hodiny.
Spoločnosť Concorde, ktorá vstúpila do osobnej dopravy v roku 1976, bola ešte rýchlejšia s maximálnou rýchlosťou 2,04 Mach – asi 2180 km / h.
Avšak s nadzvukovou dopravou cestujúcich sú spojené dve veľké obavy: hluk a znečistenie. Ak Cestujeme rýchlejšie ako rýchlosť zvuku spôsobí to tkzv. zvukový boom, ktorý je na zemi počuť ako hlasné zahrmenie alebo výbuch. To je miesto, kde spoločnosť Boom získala svoje meno.
Výložník obmedzuje miesto, kde môžu lietadlá lietať. Zvyčajne musia znižovať svoju rýchlosť, kým nebudú vonku za oceánom, ďalej od občanov, ktorých môže rušiť silný tresk.
Boom si je istý, že jeho lietadlo nebude pri štarte, prelete nad pevninou a pristátím o nič hlasnejšie ako iné moderné prúdové trysky pre cestujúcich. Dúfa tiež v vylepšenie konštrukcie lietadla, pretože Concorde mu pomôže znížiť a zmierniť zvukový boom.
Ďalším veľkým problémom je spotreba paliva. Očakáva však, že Overture bude prevádzkovaná ako „lietadlo s nulovým obsahom uhlíka.
Môže byť nadzvukové cestovanie skutočne „udržateľné“?
Ústredným bodom plánu Boomu je, aby Overture fungovala výlučne na udržateľné letecké palivo (Saf).
To môže mať formu „nóbl bionafty“ vyrobenej z všetkého, od odpadového živočíšneho tuku z poľnohospodárskeho priemyslu až po špeciálne pestované vysoko energetické plodiny, vysvetľuje doktor Guy Gratton, docent letectva a životného prostredia na Cranfield University.
Ale jedným veľkým problémom je, že „svet nie je ani zďaleka taký, aký má potrebné výrobné kapacity“ na výrobu dostatočného množstva biopalív na pohon celého leteckého priemyslu, tvrdí.
Boom predpovedá, že nedostatok nahradia procesy typu „energia na kvapalinu, pri ktorých sa na výrobu kvapalného paliva používa obnoviteľná energia, napríklad veterná energia.
„Očakávame, že sa komercializuje v dostatočnom predstihu, než je to potrebné pre naše účely, vysvetľuje Raymond Brusel z Boomu.
„V tomto sektore existujú miliardy dolárov zo záväzkov leteckých spoločností aj z investícií.“
Ale zostáva odvetvím, ktoré je potrebné zväčšiť.
„Nájdete zrazu obrovskú dodatočnú dodávku udržateľnej elektriny za dostupné ceny?“ Pýta sa doktor Gratton.
“Nehovorím, že sa to nedá urobiť. Môže sa to dobre urobiť, ale ešte sa to nestalo.
Existuje dopyt po nadzvukovom cestovaní?
Napriek enormným nákladom na vývoj spoločnosti Concorde pred viac, ako 50 rokmi sa predpokladá, že pre spoločnosť British Airways bola v posledných rokoch jej fungovania zisková.
Concorde bol považovaný za luxusný spôsob cestovania s letenkami, ktoré stoja viac ako miesto v prvej triede v bežnom lietadle.
Gratton hovorí, že najbohatší cestujúci dnes môžu uprednostňovať súkromné obchodné lietadlá.
Namiesto toho, aby cestovali verejnou cestou komerčným lietadlom prvej triedy, si môžu bohatí prenajať kompaktné súkromné lietadlá, ktoré lietajú na požiadanie priamo na vybrané letiská. Vyhýbanie sa odbavovacej ploche a karuselu s batožinou môžu tiež oholiť čas pri cestovaní.
Savittová uviedla, že výskum spoločnosti Boom naznačuje, že cestujúci požadujú rýchlosť a, že rýchlejšie lietadlá môžu „prehĺbiť ľudské vzťahy a vytvoriť lepšie obchodné vzťahy.
Na rozdiel od spoločnosti Concorde spoločnosť očakáva, že Overture bude pre letecké spoločnosti zisková, aj keď sa letenky budú predávať za rovnakú cenu ako „bežné cestovné v obchodnej triede.
Napokon je na Spojených štátoch, aby stanovili svoje ceny – bude však chcieť vidieť návratnosť svojej investície vo výške 200 miliónov dolárov na lietadlo (140 miliónov libier).