
Technologický gigant Google dostal od francúzskych úradov pokutu 220 miliónov eur za zneužitie reklamnej sily.
Francúzsky kontrolný orgán pre hospodársku súťaž uviedol, že Google propaguje svoje vlastné online reklamné služby na úkor súperov.
Zistilo sa, že platforma spoločnosti Google na správu reklám pre veľkých vydavateľov, Google Ad Manager, uprednostňuje vlastné online reklamné trhovisko spoločnosti Google AdX. Google uviedol, že plánuje zmeny vo svojom reklamnom biznise.
Americký technologický gigant súhlasil, že vydavateľom uľahčí používanie jeho údajov a nástrojov. „Tieto zmeny budeme v nadchádzajúcich mesiacoch testovať a vyvíjať, kým ich nebudeme zavádzať širšie, uviedla spoločnosť.
Nie je to prvýkrát, čo spoločnosť, ktorú vlastní Alphabet, dostala vysoké pokuty za porušenie európskych reklamných pravidiel.
Google dostal od EÚ pokutu 1,49 miliárd EUR za blokovanie konkurenčných inzerentov online vyhľadávania v roku 2019. V roku 2019 dostal pokutu 50 miliónov EUR od francúzskeho regulátora údajov CNIL za porušenie pravidiel EÚ v oblasti ochrany údajov.
Úrady pre EÚ pokutovali spoločnosť v roku 2018 rekordnou pokutou 4,34 miliárd EUR za to, že využila svoj obľúbený mobilný operačný systém Android na blokovanie súperov.
Pokuta 2,42 miliárd EUR v roku 2017 za to, že bránila konkurentom webových stránok na porovnávanie nákupov. „Rozhodnutie sankcionovať spoločnosť Google má osobitný význam, pretože ide o prvé rozhodnutie na svete zamerané na komplexné algoritmické aukčné procesy, na ktoré sa spolieha obchod s online reklamami,“ uviedla Isabelle de Silva, šéfka francúzskeho Autorité de la concurrence
Úradná kontrola uviedla, že služba Google Ad Manager poskytla spoločnosti AdX strategické údaje, ako sú napríklad víťazné ceny ponúk, zatiaľ čo spoločnosť AdX mala tiež privilegovaný prístup k požiadavkám inzerentov prostredníctvom reklamných služieb spoločnosti Google.
Medzitým si AdX plynulejšie vymieňal údaje so službou Ad Manager ako s inými platformami na správu reklamy. Platformy sú pre vydavateľov rozhodujúce pri správe a predaji reklamného priestoru.
Francúzsky minister financií Bruno Le Maire uviedol: “Praktiky zavedené spoločnosťou Google v prospech vlastných reklamných technológií ovplyvnili tlačové skupiny, ktorých obchodný model veľmi závisí od výnosov z reklamy. Ide o vážne praktiky a boli správne sankcionované.”
Francúzsky úrad začal vyšetrovanie v roku 2019 na základe spoločnej sťažnosti spoločnosti News Corp, francúzskej spravodajskej skupiny Le Figaro a belgickej tlačovej skupiny Rossel.
Tvrdí, že jej rozhodnutie otvára cestu vydavateľom, ktorí sa cítia znevýhodnení, požadovať náhradu škody od spoločnosti Google.
„Aj keď veríme, že ponúkame hodnotné služby a konkurujeme si zásluhami, zaviazali sme sa k proaktívnej spolupráci s regulačnými orgánmi kdekoľvek na vylepšovaní našich produktov,“ uviedla Maria Gomri, právna riaditeľka spoločnosti Google France.