
Roblox: Detská hra ma problém so sexualitou a rasizmom
V hre je teraz bežne, že muž má na sebe nacistickú uniformu a môže si odskočiť do striptérskeho baru. Skupiny detí sa zhromaždia na párty, kde sa otvorene pýtajú či si niekto s nimi nedá sex.
Toto sa našťastie nedeje v skutočnom svete, odohráva sa to na detskej hernej platforme.
Roblox je obrovský rozľahlý svet hier, ktorý sa niekedy označuje ako druh primitívny metaverz.
Je to jedna z najpopulárnejších detských hier na svete.
Presné čísla sú trochu zahmlené, ale v roku 2020 Roblox pre Bloomberg povedal, že hru používajú dve tretiny všetkých amerických detí vo veku od 9 do 12 rokov.
Roblox umožňuje používateľom vytvárať a hrať hry spolu. Je to spôsob, ako sa spojiť v reálnom čase s inými ľuďmi v digitálnom svete.

Hráči môžu vytvárať hry pomocou vývojárskych nástrojov, ktoré platforma poskytuje. Na rozdiel od tradičnejších hier je obsah generovaný ich používateľmi. Je to mimoriadne úspešný obchodný model, ktorý však prináša aj problémy.
Sexuálne hry Roblox sa na platforme bežne označujú ako „domy a byty“. Sú to priestory vytvorené používateľmi, kde sa ľudia môžu rozprávať o sexe – a kde ich avatary môžu mať virtuálny sex. V týchto hrách sú pravidlá Robloxu jasne vyhodené z okna.
Roblox pripúšťa, že má problém: „Vieme, že existuje extrémne malá podskupina používateľov, ktorí sa úmyselne pokúšajú porušiť pravidlá,“ povedal hovorca.
Bytové hry sú zvyčajne aktívne len krátky čas – často menej ako hodinu – predtým, ako ich objavia a stiahnu z onlinu. Roblox hovorí, že sa neustále pokúša dostať tieto hry do režimu offline – pomocou manuálnych aj automatizovaných systémov.

„Vykonávame kontrolu bezpečnosti každého jedného obrázka, videa a zvukového súboru nahratého do Robloxu pomocou kombinácie detekcie ľudí a strojov,“ uvádza sa v správe.
Ale nejaký ten explicitný obsah vždy prekĺzne cez sieť. Je to problém „mačky a myši“, povedal Larry Magid, prezident ConnectSafely – neziskovej organizácie, ktorá zvyšuje povedomie o bezpečnosti detí online.
“Sú ľudia, ktorí sa snažia hrať so systémom,” povedal.
Tieto byty nie sú hry, o ktoré by ste zakopli. Budete ich musieť aktívne vyhľadávať. Ich samotná existencia však ľudí ako je pán Magid znepokojuje: “Roblox je platforma, ktorá je medzi deťmi veľmi populárna a umožňuje deťom do 13 rokov, takže má osobitnú zodpovednosť chrániť svojich používateľov.”
Obzvlášť znepokojujúce je že deti a dospelí, sa v týchto priestoroch môžu spolu stýkať. Súčasťou hry je instant messenger, kde môžu používatelia hovoriť medzi sebou – a so všetkými ostatnými, ktorí hru hrajú.
Veľa z toho, čo sa píše na chatoch v bytoch, sa nedá vytlačiť na vyspelom spravodajskom webe, nieto ešte v detskej hre.
Roblox povedal, že vyvinuli nástroje „rodičovskej kontroly“, „ktoré možno použiť na obmedzenie toho, s kým deti interagujú a ku ktorým skúsenostiam majú prístup“.
Roblox chcel zdôrazniť, že byty je často ťažké nájsť na platforme
Podľa Dr Liraza Margalita, digitálneho psychológa, ktorý študuje správanie online, sa ľudia v metaverze správajú inak – ako by sa správali v reálnom živote. “Máte absolútnu anonymitu. Táto platforma vám poskytuje ihrisko na to, čo chcete.”
Minulý týždeň materská spoločnosť Facebooku, Meta, predstavila novú funkciu „Personal Boundary“ do svojej hry „Horizon Venues“ pre virtuálnu realitu.
Hra umožňuje ľuďom stretávať sa v rôznych priestoroch – kde ich avatari môžu sledovať šport, navštevovať koncerty alebo spolu cvičiť.
Zmeny nastali po tom, čo žena tvrdila, že na platforme utrpela virtuálny sexuálny útok.
Roblox povedal: “Máme nulovú toleranciu voči sexuálnemu obsahu alebo správaniu akéhokoľvek druhu a podnikáme rýchle opatrenia proti každému, kto porušuje naše komunitárne normy.”
A niekoľko dní po tom, čo BBC predložila svoje zistenia spoločnosti, Roblox zverejnil blogový príspevok, v ktorom zhrnul, čo robí na ochranu mladých ľudí.
Spoločnosti ako Microsoft, Meta a Roblox v súčasnosti pretekajú v budovaní metaverzov.