
Európska únia ohlásila súbor právnych predpisov o zmene podnebia, ktorých cieľom je zmenu klímy dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutrálnosť. V stredu bol oznámený tucet návrhov, ktoré ešte musia schváliť niekoľko členských štátov bloku a parlament EÚ.
Zahŕňajú plány na zdanenie leteckého paliva a účinný zákaz predaja automobilov s benzínovým a naftovým motorom do 20 rokov. Je však pravdepodobné, že návrhy budú čeliť dlhým rokovaní.
Plány spustili vážne boje proti Európskej komisii, administratívnej zložke bloku, v čase finálnych úprav. Informovali o tom zdroje pre tlačovú agentúru AFP.
„Ak budeme konať teraz, robiť veci inak … môžeme si zvoliť lepšiu, zdravšiu a prosperujúcejšiu cestu do budúcnosti,“ uviedla v stredu predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen.

„Je to naša generačná úloha … [zabezpečiť] blahobyt nielen našej generácie, ale aj našich detí a vnukov. Európa je pripravená ísť v tomto smere.“
Je pravdepodobné, že tieto opatrenia zvýšia účty za vykurovanie domácností a zvýšia náklady na lety v EÚ. Ľuďom bude k dispozícii finančná pomoc na inštaláciu izolácie a na ďalšie dlhodobé zmeny v ich domovoch.
„Požiadame veľa našich občanov,“ uviedol šéf politiky EÚ v oblasti klímy Frans Timmermans. “Budeme tiež žiadať veľa našich priemyselných odvetví, ale robíme to pre dobrú vec. Robíme to preto, aby sme ľudstvu dali šancu bojovať.”
Očakávajú sa tiež opozície zo strany niektorých vedúcich predstaviteľov priemyslu, ako sú letecké spoločnosti a výrobcovia vozidiel, ako aj z východných členských štátov, ktoré sa vo veľkej miere spoliehajú na uhlie. Jeden diplomat EÚ povedal agentúre Reuters, že úspech tohto balíka bude závisieť od jeho schopnosti byť realistický a sociálne spravodlivý a zároveň nedestabilizovať ekonomiku.
„Cieľom je dať ekonomiku na novú úroveň, nie ju zastaviť,“ uviedli. Opatrenia, ktoré sa označujú ako najambicióznejší plán EÚ na riešenie zmeny podnebia, boli pomenované ako balíček Fit for 55, pretože by sa tak mohol dostať na cestu k splneniu cieľa znížiť do roku 2030 emisie o 55% oproti úrovni v roku 1990.
Medzi kľúčové návrhy patrí:
Prísnejšie emisné limity pre automobily, od ktorých sa očakáva, že do roku 2035 efektívne ukončia predaj nových benzínových a naftových vozidiel. Daň z leteckého paliva a 10-ročné daňové prázdniny pre nízkouhlíkové alternatívy
Takzvaná uhlíková hraničná tarifa, ktorá by vyžadovala od výrobcov z krajín mimo EÚ, aby platili viac za dovoz materiálov ako oceľ a betón.
Ambicióznejšie ciele pre rozširovanie energie z obnoviteľných zdrojov v celom bloku
Požiadavka, aby krajiny rýchlejšie renovovali budovy, ktoré sa nepovažujú za energeticky efektívne
V septembri stanovila Európska komisia návrh na dosiahnutie 55% zníženia do roku 2030 a uviedla, že najmenej 30% z dlhodobého rozpočtu EÚ vo výške 1,8 ton (1,64 ton; 2,2 milióna dolárov) bude použitých na opatrenia súvisiace s klímou. .
Ciele sú súčasťou globálneho úsilia zameraného na boj proti zmene podnebia znižovaním znečistenia ovzdušia, najmä emisií oxidu uhličitého (CO2).
Parížska dohoda o klíme, podpísaná v roku 2016, si kladie za cieľ udržať rast globálnej teploty hlboko pod 2 ° C, a najlepšie v maximálnom raste 1,5 ° C, aby sa zabránilo najhorším dopadom zmeny podnebia.
Rozsah tohto plánu s 12 hrotmi je úchvatný. Pravdepodobne to bude mať vplyv na každého občana Európy takmer vo všetkých aspektoch jeho života.