
Netflix naznačil, že po prudkom poklese počtu predplatiteľov zasiahne proti zdieľaniu hesiel v domácnostiach, bude sa snažiť tak získať nových členov.
Počet domácností využívajúcich streamovaciu službu klesol v prvých troch mesiacoch roka o 200 000, keďže čelila silnej konkurencii.
Zasiahla ju aj po tom, čo zvýšila ceny v niektorých krajinách a opustila Rusko.
Netflix varoval akcionárov, že v priebehu troch mesiacov do júla pravdepodobne odídu ďalšie dva milióny predplatiteľov.
“Rast našich tržieb sa značne spomalil,” povedala spoločnosť akcionárom v utorok po zverejnení výsledkov za prvý štvrťrok.
“Naša relatívne vysoká penetrácia domácností – keď zahrnieme veľký počet domácností zdieľajúcich účty – v kombinácii s konkurenciou, vytvára tkzv. protivietor rastu príjmov.”
Streamovací gigant odhaduje, že viac ako 100 miliónov domácností porušuje jeho pravidlá zdieľaním hesiel.
Šéf Reed Hastings predtým opísal túto prax ako „niečo, s čím sa musíte naučiť žiť“, pričom dodal, že veľa z toho je medzi členmi rodiny „legitímne“. Spoločnosť tiež uviedla, že zdieľanie účtov pravdepodobne podporilo jej rast tým, že viac ľudí využívalo Netflix.
V utorok však pán Hastings povedal, že v niektorých krajinách je ťažké prilákať nových predplatiteľov.
“Keď sme rýchlo rástli, nebolo vysokou prioritou pracovať na [zdieľaní účtu]. A teraz na tom veľmi tvrdo pracujeme,” povedal akcionárom.
Spoločnosť uviedla, že platobné plány, ktoré testuje na obmedzenie zdieľania hesiel v Latinskej Amerike, by sa mohli rozšíriť aj do ďalších krajín.
Od minulého mesiaca musia majitelia účtov v Čile, Kostarike a Peru platiť za pridanie používateľských profilov pre ľudí mimo ich domácnosti (spoločnosť v súčasnosti umožňuje ľuďom, ktorí spolu žijú, zdieľať svoj účet Netflix).
Používatelia si môžu pridať až dva ďalšie profily za 2 až 3 doláre (1,53 až 2,30 £) mesačne, navyše k svojmu bežnému poplatku.
Netflix – ktorý nepovedal, ako bude toto pravidlo presadzovať – uviedol, že hľadá riešenie zamerané na „zákazníka“.
„Princípom, ktorý máme, je požiadať našich členov, aby zaplatili o niečo viac za zdieľanie služby mimo svojich domovov,“ povedal Greg Peters, hlavný produktový riaditeľ Netflixu.
Dominic Sunnebo, analytik výskumnej firmy Kantar, varoval, že plán by sa mohol zvrtnúť v čase, keď spotrebitelia hľadali spôsoby, ako ušetriť peniaze.
„Ak sa schémy na boj proti zdieľaniu hesiel pohybujú príliš rýchlo a príliš agresívne, riskuje to aj odcudzenie potenciálneho budúceho publika – mnohí, ktorí zdieľajú heslá mimo domácnosti, si v skutočnosti neuvedomujú, že porušujú podmienky svojho predplatného.“
Životné náklady hit
Netflix uviedol, že stiahnutie sa z Ruska v marci v reakcii na vojnu na Ukrajine ho stálo 700 000 predplatiteľov.
A ďalších 600 000 ľudí prestalo využívať jeho služby v USA a Kanade po tom, čo v januári zvýšili ceny.
Firma zvýšila ceny vo všetkých svojich amerických plánoch, pričom základný plán sa zvýšil z 9 na 10 dolárov mesačne a štandardný zo 14 na 15,50 dolárov.
V Spojenom kráľovstve sa základné a štandardné plány zvýšili o 1 GBP mesačne na 6,99 GBP a 10,99 GBP.
Netflix uviedol, že zvýšenie cien by firme prinieslo viac peňazí, a to aj napriek zrušeniam. Analytici však tvrdia, že rastúce náklady na streamovacie služby zaťažujú domácnosti, keďže rastú životné náklady.
V Spojenom kráľovstve domácnosti počas prvých troch mesiacov roka zrušili viac ako 1,5 milióna odberov streamovania, pričom 38 % uviedlo, že chcú ušetriť peniaze.